.comment-link {margin-left:.6em;}
Adverteren bij Daisycon



woensdag, augustus 02, 2006

Mediasocioloog wil gruwelijke foto's in de krant

Mediasocioloog Peter Hofstede zegt vandaag in Trouw dat Nederlandse media te terughoudend zijn in het tonen van gruwelijke beelden uit Libanon en Israël.

"De krant is niet bedoeld als een omzwachtelde weergave van de werkelijkheid. Natuurlijk is het niet fijn om naar foto’s te kijken van dode kinderen die onder het puin zijn gehaald. Maar dat is wel de werkelijkheid. Dus moet je het laten zien", vindt Hofstede.

Op de voorpagina’s van Trouw, de Volkskrant, AD, Telegraaf en Het Parool waren gisteren foto’s te zien van omgekomen kinderen. "Maar tot gisterochtend hadden we amper een idee van de gruwelijkheid van de oorlog in het Midden-Oosten. Nederlandse media zijn veel te kalm. Ook van Kana waren veel gruwelijker beelden beschikbaar. Laat dat toch zien, je moet wel tonen wat er gebeurt. Daar komt bij: deze aanslag is een ontzettend belangrijk moment in de oorlog. De Arabische media staan vol met dit soort gruwelijke beelden."


Lees meer in Trouw.

Ik ben het niet met hem eens. Wanneer dergelijke foto's als propagandamiddel worden ingezet, zoals op dit moment in het conflict in Libanon gebeurt, moet je juist erg oppassen met het plaatsen in een krant. Lees in verband daarmee ook het artikel Propagandamachines draaien op volle toeren op Planet.nl. Een citaat:

De Hezbollah heeft gewoon een afdeling voorlichting. Volgens Joris Luyendijk (voormalig Midden-Oosten correpondent, red.) is die zelfs gemakkelijk te vinden in het zuiden van de stad, ‘op twee sobere etages boven een lingeriewinkel’. Zij eisen van de journalisten inzicht in interviews en doen vooral aan beeldmanipulatie.

Op een plek van een aanslag worden dan bijvoorbeeld gloednieuwe babykleertjes onder de puinhopen gelegd voor als de cameraploegen aankomen.


Kortom: je moet niet alles geloven wat je ziet.






<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?